Diz Kireçlenmesi Tedavisi

0Osteoartrit adı verilen bir durumu ifade eder. Osteoartrit, eklem kıkırdağının aşınması ile karakterize bir hastalıktır. Eklemlerde bulunan kıkırdak, kemik uçlarını korur ve hareketi kolaylaştırır. Kıkırdak zarar görürse, kemikler birbirine sürtünür, bu da ağrı, şişlik ve hareket kaybına yol açabilir. Diz kireçlenmesi tedavisi bu yüzden önemlidir tedavi edilmezse eğer kötü sonuçlar meydana gelebilir.

Diz Kireçlenmesi Tedavisi Nedir?

Kasları güçlendirmek ve esnekliği artırmak için düzenli egzersiz ve fiziksel aktivite önemlidir. Obezite, diz eklemlerine ekstra yük bindirir. Bu yüzden kilo vermek belirtileri azaltmaya yardımcı olacaktır. Fizyoterapistler, kişiye özel egzersiz programları geliştirerek eklem fonksiyonunu arttırır. Uzman hekim kontrolünde kullanılan anti-inflamatuar ilaçlar, ağrı ve inflamasyonu azaltır. Direkt eklem içine yapılan steroid enjeksiyonları, ağrı ve şişliği geçici olarak azaltmaktadır.

Yaralanmalardan kaynaklanan hasarı onarmak için kullanılan prosedürdür. Kemikleri düzelten ve gerçek hizalamayı sağlayan bir operasyondur. Ağır vakalarda, hasar görmüş eklemi yapay bir eklemle değiştirmek gerekebilir. Bu, diz stabilitesini artırmak için kullanılır. Ultrason, elektrik stimülasyonu ve diğer teknikler ile tedavi sağlar. Düzenli olarak uygun bakım ve kontrol, hastalığın yönetilmesine yardımcı olabilir. Dengeli beslenme ve düzenli egzersiz diz kireçlenmesi tedavisi için önemli faktörlerdir.

Diz Kireçlenmesi Tedavi Süreci Nasıldır?

Diz Kireçlenmesi Tedavisi

Tedavi süreci, genellikle detaylı bir fizik muayene, tıbbi öykü değerlendirmesi ve görüntüleme yöntemleri ile başlar. Bu aşama, tedavi planını belirlemede kritik bir rol oynar. Hastalara, kilo verme, egzersiz yapma, dengeli beslenme konusunda eğitim verilir. Yaşam tarzı değişiklikleri, hastalığın yönetilmesinde temel bir bileşendir. Fizik tedavi, ağrıyı hafifletmek, kas gücünü artırmak ve eklem hareketliliğini iyileştirmek için önemlidir. Fizik tedavi programları genellikle, hastanın ihtiyaçlarına özel egzersizleri içerir.

Ağır vakalarda, doktorlar steroid enjeksiyonları önerebilir. Konservatif tedavi yöntemleri işe yaramazsa, cerrahi seçenekler değerlendirilebilir. Artroskopik debridman, osteotomi ve diz protezi, kullanılabilecek cerrahi yöntemlerdendir. Hastalara, dizdeki baskıyı azaltıp hareketi desteklemek için ortopedik cihazlar önerilir.

Kronik ağrı ve hareket kısıtlılığı, hastanın psikososyal durumunu olumsuz etkileyebilir. Bu nedenle psikolojik destek ve danışmanlık da önemlidir. Diz kireçlenmesi tedavisi kronik bir durumdur. Bu nedenle,  hastaların yaşam tarzı değişiklikleri ve düzenli egzersiz yapmaları önerilir. Uzun vadeli bakım, hastaların yaşam kalitesini artırıp hastalığın ilerlemesini yavaşlatabilir.

Diz Kireçlenmesi Neden Olur?

Diz Kireçlenmesi Tedavisi

Yaş ilerledikçe, kıkırdak dokusunun su içeriği azalır ve kıkırdak yapısı bozulabilir, bu da kireçlenmeye sebep olabilir. Yaşlanma, kireçlenmenin en sık rastlanan nedenlerinden biridir. Bazı insanlar, genetik olarak daha yatkın olabil0ir. Ailede hastalığın öyküsü bulunan kişilerde bu risk daha yüksektir. Kendi soyağacına da yayılmaması için diz kireçlenmesi tedavisi olması gerekir.

Fazla kilo, diz eklemlerine ekstra yük bindirerek kıkırdak dokusuna zarar verebilir. Bu da zamanla kireçlenmeye yol açabilir. Menopoz sonrası kadınlarda hormon seviyelerindeki değişiklikler, kireçlenmeye neden olabilir. Dizde daha önce oluşmuş yaralanmalar, riski artırabilir. Sporcularda, travmatik eklem yaralanmaları durumun yaşanmasına yol açabilir.

Ağırlık kaldırmak, çokça ayakta durmak ya da dizleri sürekli kullanmak zorunda olan meslek grupları, daha yatkın olabilir. Diz eklemindeki kronik inflamasyon veya metabolik hastalıklar da neden olabilir. Diz çevresindeki kasların ve ligamentlerin zayıf olması, eklem üzerine baskı uygular. Bu durum kireçlenmeye sebep olabilir.

Diz Kireçlenmesinin Belirtileri Nelerdir?

Ağrı, en yaygın belirtisidir. Ağrı, genellikle hareketle artar ve dinlenmeyle azalır. Özellikle uzun süre ayakta kalmak, merdiven çıkmak veya koşmak ağrıyı tetikleyebilir. Eklemde sıvı birikmesi veya iltihaplanma, dizde şişliğe neden olabilir. Bu da hareket sırasında rahatsızlık verir. Diz kireçlenmesi tedavisi olmayan kişiler, dizlerini tam olarak büküp düzeltemeyebilir. Hareket kısıtlılığı genellikle sabahları veya uzun süre oturduktan sonra daha belirgin hale gelir.

Dizde çıtırdama ya da çatırdama sesleri duyulabilir. Bu sesler genellikle ağrısızdır ancak hareket esnasında rahatsız edici olabilir. Kireçlenmeyle birlikte diz çevresindeki kaslar zayıflayabilir. Zamanla kas kütlesi kaybı yaşanabilir. İleri evre eklemde bozulmalar ve deformiteler oluşma riski vardır. Eklemde sertlik hissedilebilir ve eklem çevresinde sıcaklık artışı olabilir. Bazı kişilerde soğuk ve yağmurlu hava diz ağrılarında artışa neden olabilir.