Menisküs Yırtıkları Nedenleri ve Tedavisi

Menisküs yırtıkları ortopedi hastalıkları içerisinde en sık görülen problemlerden biridir. Menisküs, diz ekleminde bulunan kemikler arasında yastık gibi süspansiyon görevi gören; kemiklerin birbirine sürtünerek aşınmasını azaltan bir dokudur. Dış ve iç kısımda yer alan bu dokulardan dış kısımda bulunana “dış menisküs”, iç kısımda bulunana “iç menisküs” adı verilir.

Menisküs Yırtıkları

Menisküs yırtıkları sporcularda yaygın olarak görülmekle birlikte; genç hastalarda dizin dönmesi ya da aşırı bükülmesi nedeniyle ortaya çıkabilir. İleri yaşta ise merdiven çıkma gibi günlük hareketler sırasında dahi menisküs yırtığı oluşabilir. Menisküs yırtıklarında tedavi hastanın klinik muayenesi ve tetkikleri yapıldıktan sonra belirlenir. Muayene ve tetkikler sırasında yırtık tespit edilmesi durumunda, tedavi yırtığın türüne ve düzeyine bağlı olarak yapılır.

Menisküs Yırtıkları Nasıl Anlaşılır?

Menisküs yırtığının en sık görülen belirtileri diz kısmındaki ağrı, hareket kısıtlılığı ve şişme şikayetleridir. Hastalar genellikle eklem hizasında oluşan ağrı ile hekime başvurur. Merdiven inip çıkarken ya da çömelirken ağrının artması ve bükülen dizin bir süre açılamaması da menisküs yırtığının klinik bulguları arasında yer alır.

Menisküs Yırtığı Tedavisi

Genç hastalarda artroskopik cerrahi kullanılarak menisküsün tamir edilmesi ya da yırtık bölgenin traşlanarak düzeltilmesi ile tedavi yapılabilir. İleri yaştaki hastalarda ise ameliyat genellikle ikinci seçenektir. Dizde kilitlenme olmamışsa menisküs yırtığının acil tedavi edilmesi gerekmez. Ancak dizdeki şişlik ve ağrı ilaçlarla ve istirahatle gerilemiyorsa artroskopik kapalı cerrahi ile menisküs yırtığı tedavi edilir.